onsdag 21 april 2010

Att betala eller inte betala, det är frågan

Okej jag är tillbaks med en liten tanke som har knatat runt lite i mitt huvud ett tag. Varför måste allt vara gratis? Ingen verkar ju tycka att kommunismen funkar. Alla verkar tycka att vi ska leva enligt kapitalismens lagar. Haken är den att ingen vill betala.

Man ska inte betala för bussen, metron, tunnelbanan, spårvagnen eller tåget. Planka! Man ska inte heller betala bensinen, elen eller oljan bara för att det råkar vara lite miljöfarligt och snart slut. Strejka! Man ska inte betala för extra försäkringar, sjukvård, skola eller dagis. Tv-avgift är ett rån och telefon-avgifterna är något ännu värre.

Dessutom ska kultur vara gratis. Jämt. Speciellt musik verkar vara allmän egendom så fort den lämnat skaparen. Den verkar vara lika allmän som hundvalpar, småbarn och gravidmagar som alla tycks tycka att de har rätt att klappa på.

Men kläder då? De borde väl vara gratis? Eller mat, va? Ja, köp billigt för katten och strunta i att alla X antal produktionsled som ska ha betalt. Bara det är billigt så är det bra. Det är inte jag som har valt att jobba dygnet runt i en fabrik med giftig färg. Det är ju dom, dom där indierna eller vad det nu var. Och dessutom är det väl bra att de har jobb i alla fall de stackarna. Om man inte köpte billiga kläder så skulle de ju inte ha nåt jobb eller hur?

Ja, eller så kan man tänka som jag gör. Om man väljer det man köper med lite omsorg så kanske kanske det ger en hint till producenterna vad det är jag vill betala för.

Då tänker ju jag också som så att om vi nu bestämt oss för att leva i en kapitalistisk värld och att vi absolut inte vill byta ut det systemet mot något mindre pengahungrigt, är det inte läge då att betala för sig? Är det inte läge att förstå att saker kostar pengar? Det känns ganska enkelt. Om jag vill ha lön för mitt arbete så borde jag ju tycka att andra ska ha det också. Eller har jag fel?!

2 kommentarer:

RosaKatten sa...

Jag tycker - höj skatterna! Låt oss gemensamt betala för vår välfärd -men låt mens-skydd vara gratis!! : ) japp japp

Ann-Caroline Furst sa...

Underbart att höra att det finns fler med samma/liknande tankar! :)