onsdag 14 april 2010

Besök

Käraste lillasyster Kanin kom på besök. Fredag kväll, sommaren kändes nära. Det luktade fransk sommar, en blandning av avgaser, blommor och något oidentifierbart franskt. Tåget rullar in. Jag spanar bland människorna. Ställer mig i mitten för att inte missa 1henne när hon kommer.  Ouiiiiiii! Här kommer hon! Mitt första besök! Hem till minsta lilla rummet för att avnjuta en vickning bestående av körv, ost,  mackor och det där röda som fransisarna  är så bra på.

Dagen därpå började vi med det viktigaste. Vi gick genom min favoritpark ner till stan. Där såg vi den här fantastiska lilla larvkaravanen. Så otroligt kul! Jag har aldrig sett något liknande. Vi stannade och fotograferade hejvilt från alla vinklar medan fransisarna gick förbi och tittade förvånat på våra göromål.

Den här stan har en förkärlek för magnolia. Träden finns överallt, i alla möjliga former, färger och varianter. Jag har tyvärr inte lyckats ta reda på varför denna magnoliahysteri finns just här men fint är det.  Strålande sol och en liten vila under ett magnolia träd var ett återkommande element, nästan ett tema för denna helg.

2

Sen jag kom hit har jag spanat in två ställen som jag var helt säker på att jag skulle gilla. Har dock inte hittat rätt sällskap för att förverkliga besökstankarna men lillasyster Kanin är helt rätt.

Nummer ett är en vinkällare/restaurang där man får välja vin till maten ur vinkällaren. Personalen var lite förvirrad och vi hade en otroligt otrevlig bordsgranne som envisades med att prata helt oförståelig fransk-engelska med oss och avbryta våra samtal så fort han kom på något att säga(vilket tyvärr var ganska ofta). Det kan tilläggas att hans vän försökte, helt fruktlöst, hinta till denne otaktiske typ att vi kanske inte alls ville samtala åt deras håll. Trots detta var måltiden på det hela taget helt fantastiskt. Det finns stammisvarning på det stället.

Vi gick vidare till ställe nummer två: vinbaren mitt i stan. Fullträff det också. Små trevliga bord, en karaff lokalproducerat vin och en flirtig bartender. Kan det bli bättre?

Finalen var storartad:

4

Sång, kaffe på sängen och vackra smycken från Elineng. Croque monsieur i solen. Pic-nic i parken med vitlöksstekta räkor, sallad, baguette,  crémant rosé, jordgubbar och choklad.

3

1 kommentar:

Limerose sa...

trevlig helg du haft och trevligt besök och mumsig mat och gott vin och roliga bilder och såååååå den fina, vackra bilden på magnoliaträde....suck!!! jag hoppas min stjärnmagnolia har överlevt vintern och att den blommar snart, typ om några veckor. Ha det så bra och här kommer bamsekramen. Pusspuss