tisdag 5 oktober 2010

Mitt bageri

pain

Regnet har börjat falla. Det är blött. Väldigt blött. Jag klär på mig som jag vet att man ska när det är höst och blött. I Sverige. Då blir det för varmt. För blött och för varmt. Sen fryser man för att det blåser lite. Blött och för varmt och sen för kallt. Vädret på den här platsen är underligt. Bland annat.

Eftersom jag jobbar som bäst under de mörka timmarna på dygnet och eftersom det fortfarande är varmt i luften så sitter jag med fönstret på glänt framemot halv ett. Då smyger sig en doft in i lägenheten. Först, kan man inte placera den. Sen, blir den starkare. Man associerar till något ätbart, mandel eller nej. Nåt annat. Plötsligt dyker bilden upp. Pain au chocolat. Bageriet på hörnet har börjat grädda de första bakverken till den tidiga morgonens försäljning.

Mitt bageri. Är det bästa. Man ser förundrat på mig. Pain au chocolat till frukostkaffet. Jag äter inget sött. Annars. Konstigt till frukostkaffet. Man smakar på chokladbröden. Från mitt bageri. De förundrade blickarna upphör. Mitt bageri. Är det bästa. I hela världen.

Inga kommentarer: