lördag 10 juli 2010

Au marché!

mat

En rackarns natt har det varit. Jag har vaknat av att jag har nysit! Knäppt! Det har jag aldrig varit med om men nu nyser jag som en skogshuggare, eller hur var det där?

Hur som helst slog jag upp ögonen vid niotiden. Utanför hörde jag hur det smattrade mot kullerstenen. Javisst ja, det är ju marknadsdag idag! (Ljudet kommer från rullvagnar ni vet… såna där penso… åhh jag har glömt vad de kallas!!! nä dramaten! dramaten var det!) Upp ur sängen och på med kläderna. Marknadsdagar är det trevligaste jag vet. Det är torsdag och lördag i mitt kvarter.

Marknad här är inte som marknad hemma. Det är inget skräp som säljs, i varje fall inte med framgång, det är mat. Närodlade grönsaker, hemmagjort kött (javet producerat heter det, närproducerat), ägg från granngårn, ost från trakten, vin och frukt. Vissa saker är såklart importerade men det är faktiskt många som kommer direkt från sin egen gård, veckans skörd liksom.

Men så lätt det kan vara att handla närodlat när det bara ligger där och ser smaskigt ut. Jag hade ingen aning om vad jag skulle handla. Det är så varmt nu, mellan 30 och 35 grader, så jag har ingen känsla för matlagning. Jag köpte det som såg smaskigast ut. Längst fram i bild, det vita, är ett paket med två korvar med örtkryddning, en en liten späd squash, ärtor och tillsist goda färska rödbetor! Jag undrar vad det blir av dessa läckerheter.

1 kommentar:

Limerose sa...

ofattbart varmt här vet inte om 35 grader räcker, luften står stilla och om det fläktar så är det varmluft!!!! Sovit en stund på altanen under segleduken i skuggan på eftermiddagen, sååå trött. ca 2000 kunder på en vecka snitt 200/dag alltså! galet mycket jobb. Kram