tisdag 20 oktober 2009

En obehaglig upptäckt

Vill höja ett varningens finger till alla vuxna i denna värld, mig själv inkluderad, passa er för vad ni säger till era barn. Det kan få obehagliga konsekvenser.

Jag har varit med om ett avslöjande av sällan skådad natur denna dag. Lektionen hade startat. Vi gjorde en sk quiz om frankrikes symboler. Tricoloren, den franska fanan, vad symboliserar fägerna? Lätt! Jag svarade på tilltal högt och tydligt som en lydig skolflicka.

När jag var liten hade jag en magister, magister Nylander, och han visste allt i hela världen. Han sa att det röda i franska flaggan står för blodet på Paris gator under revolutionen, det blå för himlen och det vita för landet.

Jag svarade högt och tydligt som en duktig skolflicka och till min förvåning log den franska läraren. Jag förstod ingenting och hon förklarade att det var ju en fin tolkning men inte alls riktig för det röda och det blå i flaggan symboliserar Paris och det vita Kungahuset Bourbun (1300tal).

Hela min världsbild har rasat samman. Jag är en annan person än den jag trodde mig vara! Om denna enkla historia inte var sann. Om min magister Nylander inte talat sanning om frankrikes flagga, vad mer har han ljugit om, vilka felaktiga kunskaper är djupt inristade i mitt vetande?

Vuxna, tänk er för innan ni säger något som liknar en sanning…

Inga kommentarer: