söndag 18 oktober 2009

Jardin des Plantes

voiture

Åh, jag fick följa med och det var vraiment spännande! Först var vi hemma hos Marion och drack lite te. Fjantigt tyckte jag men drack ändå för att inte stöta mig sådär första gången hemma hos nån. Sen fick jag åka bil med en annan fransiska, Elise. Det gick bra, men jag höll i mig i Marion hela tiden. Marion, det är hon som babblar på bilden, hon går i min persons klass och okejdå jag tycker att hon är okej fastän hon är en person. Hon har en katt också men den tordes jag nästan inte hälsa på för den var så busig. Den heter Etanol. Knäppt namn men sen är den också fransk.

A, sen, då, letade vi upp en sån där park igen. En annan, en trädgård med planter, ja vad annars är det i en trädgård? Trots det självklara namnet var det finfint i dendära parken eller trädgården eller vad man säger. Jag var lycklig!

 

oui heureux

 

Det fanns verkligen många plantor i den där trägården. Och knasiga träd! Kommer ni ihåg att jag hittade ett pippiträd sist vi var ute och letade parker? Jag tror att jag är en trädmagnet för kolla in dessa träd! Är de inte häftiga? Man kan sitta i dem eller hänga litegrann, fundera lite över formen och wowa för att det är så fint!

 

dansunearbre jaccroche unarbre unearbre2

 

Men det är inte nog med det! Här fanns det sånadär chèvres också

och små söta lapins som skuttade omkring. Och så en och annan staty också. Min person tvingade mig att posera brevid en galen typ, un type bizarre, jag var lite rädd faktiskt för tänk om han skulle vakna när jag satt där på foten. Men personerna sa att det visst inte var någon fara med det för det växte mossa på han och det var incroyable att han skulle vakna precis just nu. Fast jag trodde att det visst var troligt med min vanliga tur att han skulle vakna nu. Jag höll andan och försökte att inte låta eller röra mig och jag tror att jag gjorde rätt för han vaknade inte. Puh!

 

leschevresstatue

 

Vi gick tillbaka till räserbilen för vi skulle åka och kolla om det gick någon bio men det gjorde det inte. Och slottet var stängt och skridskobanan också och nästan allt annat med. Personerna gick och glodde i skyltfönstren, det tyckte jag blev lite tråkigt. Dessutom var jag faktiskt hungrig. Jag hade tur för de franska personerna var det också. Vi fick KEBAB! De har sånt här borta också fast bröden är avlånga och små fast man blev mätt i alla fall. Där på kebabstället mötte vi några Erasmusar som pussar på kinden fast de inte är fransisar och wowade att vi var där med M och E. intmate vet jag varför men de gjorde det i vart fall.

Vi tog med oss Kebabsen och gick till den där finfina kyrkan och  satte oss nedanför den och mumsade ända tills det blev mörkt. Nu är jag trött men glad. Ska ligga här och drömmelidrömma lite om träden och blommorna. Vi ses snart.

2 kommentarer:

Swen sa...

Bernard, såg du några träd som passar att filosofera under?

Bernard sa...

Swen: Gissa om det finns träd att filosofera under! Massor! Fast man får passa sig lite när man väljer för det kan ramla mer saker i huvet på en. Typ kastanjer, chataignes, och ekollon. Men annars, ja det finns massor, il y a beaucoup! Kom och titta själv om du inte tror mig! ;) /Bernard