Förlåt kära läsare men jag har gjort ett experiment. Hur många av er klickade på min rubrik för att ni trodde att jag skulle berätta om ett mord? Rubriken på bilden har inget med historien att göra. Det har inte skett något mord men väl en filosofisk vandring som är minst lika intressant men rubriken “filosofisk vandring” är väl inget man drar läsare på?
Jag har varit lite emot att prenumerera på rss-flöden och annat som man kan få till sig genom en samlingsplats för allt det där man vill ha koll på. I onsdags fick jag en uppenbarelse under en utbildning i informatik. Det är ju smart ju, tänkte jag och började genast organisera. Franska nyheter, svenska nyheter, franska kulturnyheter, svenska kulturnyheter, bloggar i båda språken osv.
Nu har jag testat detta fenomen i ett par dagar och inte helt otippat börjar jag att fundera, inte på nyheterna i sig utan, på fenomenet.
En man sa för inte så länge sen till mig: Varför ska du skriva för? Det finns så många som gör det och vad är det som får dig att tro att någon vill läsa det just du skriver? Jag stod stum och visste inte vad jag skulle säga. Nu förstår jag vad han menar.
Jag bläddrar snabbt igenom rubrikerna. Av hundra rubriker kanske jag läser två. Slutsats: rubriker är nummer ett. Utan en bra rubrik kommer man ingenstans. Sen får man hoppas att rubriken stämmer med innehållet annars tappar man förtroendet, eller är det så?
Men tänk dig då det omvända. Att texten är alldeles utmärkt välskriven och budskapet passar just dig och rubriken är kass. Då kommer du inte att läsa den och gå miste om något. Synd. Tänk så många värdelösa texter man skulle slippa eller så många välskrivna man skulle hitta om inte rubrikerna stod i vägen.
Ingen lösning serverar jag idag. Men väl en tanke. God Afton.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar